Hoewel wij er met de vervoerders alles aan doen om de dienstverlening voort te zetten, kan het vervoer onder druk komen te staan. Daar vragen wij op voorhand uw begrip voor. Wij doen een dringend beroep op de verantwoordelijkheid van onze klanten en vragen hun de richtlijn van het RIVM te volgen.
Als u reist brengen wij u graag veilig naar waar u naartoe wilt. Daarom vragen wij u zich te houden aan de volgende maatregelen:
- Bij klachten van verkoudheid, hoesten of koorts mag er niet gereisd worden met de Regiotaxi. Als u de rit reserveert, zal het callcenter hier ook naar vragen.
- U bent verplicht een chirurgisch mondkapje type II of IIR te dragen.
- U zorgt zelf voor een mondkapje, voordat u de rit maakt.
- Betaalt u contant? Bij contante betaling moet het geld worden neergelegd en handcontact worden vermeden. U betaalt met gepast geld.
Als u niet in de mogelijkheid bent om een mondkapje te dragen, dient u een 'Eigen verklaring uitzondering mondkapjesplicht' aan de chauffeur te laten zien. Deze kunt u hier downloaden.
Verder blijven bij Regiotaxi Haaglanden de landelijke maatregelen van de RIVM van toepassing.
- Was uw handen regelmatig met water en zeep.
- Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes.
- Geen handen schudden.
Voor Regiotaxi Haaglanden gelden de volgende aanvullende regels (deze zijn vanuit het Koninklijk Nederlands Vervoer een aanvulling op de maatregelen van het RIVM):
- Er zullen geen chauffeurs worden ingezet met klachten die op Corona wijzen of die klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts hebben.
- Reizigers met deze bovengenoemde klachten zullen ook niet worden vervoerd.
- Als de chauffeur twijfels heeft of een reiziger klachtenvrij is, beslist de chauffeur of de reiziger wel of niet mee kan.
- Chauffeurs en reizigers houden afstand van elkaar:
- Het aannemen en registreren van de vervoerspas vervalt.
- Bij een kleine taxi is de afstand tussen u en de chauffeur minder dan 1,5 meter. De chauffeur draagt dan ook een mondkapje. - De chauffeur zal de reiziger daar waar nodig ondersteunen. Denk hierbij aan het vastzetten van de rolstoel, het ondersteunen bij in- en uitstappen, de gordel omdoen etc.
- De chauffeur neemt extra hygiënemaatregelen en maakt onder meer vaak de handgrepen schoon.
- Er geldt geen maximering van het aantal reizigers in een voertuig.
We kunnen ons voorstellen dat hier vragen over zijn. Antwoorden op de meest gestelde vragen staan op de website van het RIVM. Ook kunt u in het sectorprotocol van het KNV kijken.